הסקרים של “המבחן של המדינה” מתבצעים על ידי מכוני מחקר עצמאיים, מהמובילים בישראל. תוצאות הסקרים מתפרסמות במלואן באתר “המבחן של המדינה” ונגישות לכולם. כל המוצרים/השירותים הנבדקים בסקרים מופיעים בטבלה יחד עם ציון אחוז הנשאלים אשר בחר בהם. בטבלאות מופיעים כל המותגים שנבדקו מכל קטגוריה. מדובר במתודולוגיה מחקרית ייחודית אשר פותחה במהלך השנים במיוחד עבור “המבחן של המדינה”. מתודולוגיה שמבטיחה תוצאות המשקפות במדויק את העדפות הציבור. אז מה היה לנו בסבב הסקרים הנוכחי?


מחקר, סטטיסטיקה וסקרים זה עניין למקצוענים. אחד הבולטים בתחום בארץ, הוא פרופ’ אבי דגני, מבעלי מכון המחקר “גיאוקרטוגרפיה”. המכון מתמחה בחישובי פוטנציאל כלכלי של מוצרים ובניהול פרוייקטים מיוחדים במגוון רחב של תחומים.  על מנת לבצע את הסקרים עבור “המבחן של המדינה” – שקד פרופ’ דגני לפני שנים רבות על פיתוח מתודולוגיה מחקרית ייחודית שתהיה נקייה ואמינה ושתשקף את דעת הציבור בישראל באופן המדוייק ביותר. המכון טבע את המונח “ערך המותג” – על מנת לשקלל את סך כל מה שהציבור מייחס למותגים ושירותים שונים כמו למשל אמינות, איכות, מחיר וכדומה.


בשנים האחרונות הרחיב “המבחן של המדינה” את פעילותו גם לתחום הסקרים המכוונים כאשר המוביל בתחום זה הוא מכון “פאנלס”.


שקיפות ללא פשרות

“המבחן של המדינה” אינו מתערב בתהליך ביצוע הסקרים. התוצאות מגיעות לידי מערכת “המבחן של המדינה” כמו שהן. לא אחת קורה, שהתוצאות אינן מצביעות על מוביל מובהק, כלומר, הפער הסטטיסטי נמוך מטעות הדגימה המרבית, ואין זוכה. במידה ויש בסקר עניין לציבור הוא מתפרסם כמו שהוא ובמידה ולא – הוא פשוט נגנז.


המנגנון שמאחורי “המבחן של המדינה” פועל לשמירה מוחלטת על אמינות ושקיפות. זאת הסיבה שסקר של “המבחן של המדינה” שונה במהותו מסקרים אחרים.


הטבלה לא משקרת


תוצאות הסקרים בכל קטגוריה מתפרסמות באתר המבחן של המדינה. לזוכים ניתנת האפשרות להשתמש בתוצאות הסקר בתשלום, אולם הטבלה המלאה מפורסמת ונגישה לכולם. כלומר, גם המותגים/השירותים שזכו במקום השני, השלישי, הרביעי וכו’ מפורסמים כאשר ליד כל מותג מופיע אחוז הבוחרים בו מכלל הציבור ואחוז הבוחרים מבעלי הדעה. אלו הם נתונים שבדרך כלל הציבור לא יזכה לראות בסקרים הנערכים ע”י החברות עצמן. מידע זה עשוי להיות יעיל מאד לציבור הצרכנים ואף לחברות המתחרות עצמן.


פעמיים בשנה, מבצע “המבחן של המדינה” את סבב הסקרים המרכזי שלו. תוצאות הסקרים נכונות ל-6 החודשים הבאים. לאחר מכן, הכל פתוח והכל יכול להשתנות. ואכן דברים משתנים עד שלעיתים גם החברות עצמן מתקשות להאמין.


הסבב הנוכחי – יולי – אוג’ 2017


אין ספק כי השינוי הגדול ביותר בסבב האחרון הוא זכייתו של מזגן “טורנדו” כמזגן המועדף ע”י הציבור בישראל. 32.5% מהציבור השיבו כי אם היו צריכים לרכוש היום מזגן חדש היו מעדיפים לרכוש מזגן של “טורנדו”. במקום השני ממוקמים המזגנים של אלקטרה עם 25.7% מהמשיבים.


גם בתחום השירות למזגנים מובילה הפעם חברת “טורנדו” עם 24.1 מהציבור אשר מהווים 45% מבעלי הדעה.


לעומת זאת, בתחום רכישת מכשירי חשמל ביתיים, ממשיכה רשת “מחסני חשמל” להוביל כרשת הזולה והמשתלמת ביותר וזאת ע”י 53.2% מבעלי הדיעה. במקום השני, בפער משמעותי, רשת “אבי סופר”, עם 14.2% מהנשאלים.


הקיץ הזה שוב בחרו הישראלים ב”סנו די” במלחמה נגד היתושים, התכשיר זכה ברוב מוחץ של 53% מבעלי הדיעה. כך גם קוטל החרקים סנו K-300 עם רוב של כמעט 90%!!גם חומרי הניקוי של חברת “סנו” ממשיכים להוביל בפערים ניכרים ממתחריהם: אבקת הכביסה “סנו מקסימה” עם רוב של 35% כאבקה הטובה והמלבינה ביותר, “סנו פוליוויקס” – התכשיר הטוב ביותר לניקוי רצפות, ו-00 של סנו הטוב ביותר לניקוי אסלות.