כבר קרוב ל-20 שנים ש”המבחן של המדינה” מבצע סקרי מותגים ושירותים בשיתוף פעולה עם מכוני המחקר המובילים בישראל, ובראשם מכון גיאוקרטוגרפיה, תוך פיתוח מתודולוגיה מחקרית ייחודית המאפשרת דירוג סטטיסטי של התייחסות למותגים ושירותים על פי מדגם מייצג של האוכלוסיה בישראל. המתודולוגיה המחקרית מאפשרת ניטרול כל השפעה על הנשאלים ורק בעלי הידע והדעה בתחום – נלקחים בחשבון. טבלאות התוצאות מתפרסמות בשלמותן כאשר מילת המפתח היא “שקיפות”. אין עוד גוף שעושה את זה בישראל


כולם היום עושים סקרים. חברות משתיתות קמפיינים שלמים על זכייה בסקר ש…הן הזמינו לעצמן. חברה מסחרית פונה למכון סקרים, מבקשת לבדוק מה שווה המותג שלה בעיני הקהל בישראל. היא משלמת למכון, המכון בודק. באיזה אופן נשאלו השאלות? מה היה המדגם המייצג? מה היו התוצאות המדוייקות? האם מדובר בפער סטטיסטי מובהק? האם נלקחה בחשבון טעות דגימה מירבית? את זה ברוב המקרים לא טורחים לציין, גם לא באותיות הקטנות.


מתודולוגיה מחקרית נקייה


מחקר, סטטיסטיקה וסקרים זה עניין למקצוענים. אחד הבולטים בתחום בארץ, הוא פרופ’ אבי דגני, מבעלי מכון המחקר “גיאוקרטוגרפיה”. המכון מתמחה בחישובי פוטנציאל כלכלי של מוצרים ובניהול פרוייקטים מיוחדים במגוון רחב של תחומים.  על מנת לבצע את הסקרים עבור “המבחן של המדינה” – שקד פרופ’ דגני לפני שנים רבות על פיתוח מתודולוגיה מחקרית ייחודית שתהיה נקייה ואמינה ושתשקף את דעת הציבור בישראל באופן המדוייק ביותר. המכון טבע את המונח “ערך המותג” – על מנת לשקלל את סך כל מה שהציבור מייחס למותגים ושירותים שונים כמו למשל אמינות, איכות, מחיר וכדומה.


בשנים האחרונות הרחיב “המבחן של המדינה” את פעילותו גם לתחום הסקרים המכוונים כאשר המוביל בתחום זה הוא מכון “פאנלס”.


פעמיים בשנה, מבצע “המבחן של המדינה” סבב סקרים. תוצאות הסקרים נכונות ל-6 החודשים הבאים. לאחר מכן – הכל פתוח והכל יכול להשתנות. לחברות שזוכות במקום הראשון בכל קטגוריה, ניתנת האפשרות לרכוש את זכות השימוש בתוצאות הסקר למשך 6 חודשים.


 


שקיפות ללא פשרות


“המבחן של המדינה” אינו מתערב בתהליך ביצוע הסקרים. התוצאות מגיעות לידי מערכת “המבחן של המדינה” כמו שהן. לא אחת קורה, שהתוצאות אינן מצביעות על מוביל מובהק, כלומר, הפער הסטטיסטי נמוך מטעות הדגימה המירבית, ואין זוכה. במידה ויש בסקר עניין לציבור הוא מתפרסם כמו שהוא ובמידה ולא – הוא פשוט נגנז.


המנגנון שמאחורי “המבחן של המדינה” פועל לשמירה מוחלטת על אמינות ושקיפות. זאת הסיבה שסקר של “המבחן של המדינה” שונה במהותו מסקרים אחרים.


תוצאות “המבחן של המדינה” לאורך השנים משקפות את הדינמיקה של השוק בישראל. ישנם מותגים חזקים ששומרים באופן קבוע על הבכורה וישנם כאלה שמנהלים קרב צמוד עם מתחרה חזק, אחד או יותר, ואז בכל סבב המתח גובר.


בסבב הנוכחי, אנו רואים זוכים “קבועים” לצד זוכים “מתחלפים”:


תחום המזגנים, הדינאמי ביותר והפעם את הבכורה לקח המזגן של אלקטרה עם זכייה של 34%. “ענק המזגנים” ממשיכה להוביל כרשת לשיווק והתקנת מזגנים הטובה והמקצועית ביותר.


בתחום מכשירי החשמל רשת “מחסני חשמל” ממשיכה להוביל כרשת הזולה והמשתלמת ביותר. המקררים מבית סמסונג מובילים בקטגוריית המקרר הטוב והאיכותי ביותר כאשר את המקום השני והשלישי תופסים   LG  ואמקור בהתאמה.


אמישראגז, כהרגלה, מובילה כחברת הגז הטובה והמשתלמת ביותר. כך גם “דור אלון” כחברת הדלק הטובה והמשתלמת ביותר. חנויות הנוחות של “אלונית” הן הטובות והמשתלמות ביותר.


בתחום חברות הבנייה מובילה אפריקה ישראל כאשר אחריה במקום השני חברת “שיכון ובינוי”. אף חברה לא מצליחה להזיז את דלתות “פנדור” מראש הרשימה בפער ענק מהמתחרים.


חברת “סנו” שולטת ללא עוררין בתחום מוצרי הניקיון: התכשיר לניקוי רצפות, תכשיר לניקוי אסלות, אבקת כביסה, קוטל חרקים, דוחה יתושים – הטובים ביותר של “סנו”.


בסקר שבדק מרכזים להסרת שיער בלייזר – זכה אמריקן לייזר בפער גורף (48% מבעלי הדעה) על המתחרים.


חברת אופירטורס מובילה כחברה המארגנת את הטיולים הטובים והאיכותיים ביותר.


בתחום תחליפי חלב אם – קרב צמוד בין המובילות, סימילאק ומטרנה, עם יתרון קל לסימילאק.